تفاوت یوکاریوت ها با پروکاریوت ها :

 

پروکاریوت ها حداقل در 8 مورد با یوکاریوت ها متفاوت اند :

 

1 ـ هسته : در پروکاریوت ها بر خلاف یو کاریوت ها ، ماده ی وراثتی درون هسته سازمان نیافته است.

2 ـ اندازه ی سلول : بیشتر پروکاریوت ها در حدود 1 میکرو متر قطر دارند. سلول های یوکاریوتی به طور متوسط 10 برابر بزرگ تر از پروکاریوت ها هستند.

3 ـ پر سلولی بودن : پروکاریوت ها تک سلولی اند. گاهی بعضی از سلول های پروکاریوتی به هم می چسبند و ساختاری رشته مانند را پدید می آورند ؛ ام نمی توان چنین ساختار هایی را پر سلولی نامید ، چون بر خلاف جانداران پر سلولی واقعی ، سیتوپلاسم آنها ارتباط مستقیمی با یکدیگر ندارند.

4 ـ کروموزوم :کروموزوم پروکاریوت ها از DNA حلقوی تشکیل شده است ؛ اما کروموزوم یوکاریوتی حاوی DNA ای خطی است که پروتئین هایی به آن متصل است.

5 ـ تولید مثل : پروکاریوت ها از طریق تقسیم دوتایی تولید مثل می کنند ، اما سلول های یوکاریوتی به سبب داشتن هسته ، تولید مثل پیچیده تری دارند. تولید مثل این سلول ها شامل تقسیم هسته و سیتوپلاسم است.

6 ـ تاژک و پیلی : تاژک باکتری ساختاری ساده دارد و از یک تار پروتئین تشکیل شده است که با حرکات خود باکتری را به جلو می راند. بعضی از باکتری ها برآمدگی های کوتاه تر ، اما ضخیم تری به نام پیلی دارند.پیلی به باکتری ها کمک می کند به سطوح مختلف یا دیگر سلول ها بچسبد ودر فرایند هم یوغی نیز استفاده می شود.

7 ـ گوناگونی متابولیسمی : پروکاریوت ها توانایی های متابولیسمی متعددی دارتد که یوکاریوت ها از آنها بی بهره اند ، مثلا باکتری ها فادر به انجام چند نوع فرآیند هوازی و بی هوازی هستند ، حال آن که یوکاریوت ها عمدتا جاندارانی هوازی اند.

8 ـ وجود اندامک های گوناگون : آشکار ترین تفاوت سلول های پروکاریوتی و یوکاریوتی این است که اندامک های گوناگونی در سیتوپلاسم سلول های یوکاریوتی وجود دارد که بیشتر آنها را غشا می پوشاند. در صورتی که در پروکاریوت به این صورت نیست و این سلول ها ساختاری بسیار ساده نسبت به سلول های یوکاریوتی دارند.  


برچسب‌ها: تفاوت یوکاریوت ها با پروکاریوت ها

تاريخ : جمعه نهم خرداد 1393 | 23:42 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |
دانلود نمونه سوالات پیش دانشگاهی دیماه92 

سوالات امتحان نهایی زیست شناسی پیش دانشگاهی شهریور92 

سوالات امتحان نهایی زیست شناسی پیش دانشگاهی خرداد 92 

نمونه سوالات زیست شناسی پیش دانشگاهی مرداد 91

دانلود نمونه سوالات زیست شناسی پیش دانشگاهی 2 اردیبهشت 91

 

دانلود نمونه سوالات زیست شناسی پیش دانشگاهی جبرانی تیر 91

دانلود نمونه سوالات زیست شناسی پیش دانشگاهی 2 جبرانی اسفند 90

دانلود نمونه سوالات زیست شناسی پیش دانشگاهی 2 خرداد 89

دانلود نمونه سوالات زیست شناسی پیش دانشگاهی 2 خرداد 87 نوبت صبح

دانلود نمونه سوالات زیست شناسی پیش دانشگاهی 2 خرداد87 نوبت عصر

دانلود نمونه سوالات زیست شناسی پیش دانشگاهی 2 خرداد87

دانلود نمونه سوالات زیست شناسی پیش دانشگاهی 2 تیر89 جبرانی دوم دانلود


برچسب‌ها: نمونه سوالات زیست شناسی پیش دانشگاهی2

تاريخ : چهارشنبه بیست و چهارم اردیبهشت 1393 | 23:36 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |


 


 

فصل

پایانی نوبت اول

پایانی نوبت دوم، شهریور، بزرگسالان و دی ماه

1

4/5

1/5

2

3/5

1

3

3

0/5

4

3/5

0/5

5

5/5

1/5

6

-

2/5

7

-

2/5

8

-

3

9

-

2/5

10

-

2/5

11

-

2

جمع

20

20

 

- برای طراحی سوالات آزمون سال تحصیلی جاری، كتاب چاپ سال91 مبنای طراحی سوال كتاب‌‌های فوق ‌می‌باشد.


برچسب‌ها: بارم بندی درس زیست شناسی دوره پیش دانشگاهی رشته عل, 290

تاريخ : سه شنبه نهم اردیبهشت 1393 | 20:13 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |

 آنفلوانزا (Influenza )یک بیماری ویروسی حاد دستگاه تنفسی است که در اثر ویروس آنفلوانزا ایجاد می‌گردد و با تب، سردرد، درد عضلانی، تعریق، آب‌ریزش بینی، گلو درد و سرفه تظاهر پیدا می کند. ویروس آنفلوانزا از خانواده ارتومیکوویریده بوده و یک RNA virus است. تاکنون سه نوع اصلی از این ویروس به نام‌های A و B و C شناخته شده است.

 نوع A: دارای زیرگونه های متفاوتی است و انسان، پرندگان و دیگر حیوانات را مبتلا می‌نماید. این ویروس همه گیری‌های متعدد جهانی نیز ایجاد نموده است.

نوع B: فقط انسان را مبتلا می‌نماید و با میزان کمتری مسئول ایجاد همه گیری‌های منطقه‌ای و یا گسترده بوده است.

نوع C: انسان و خوک را مبتلا می‌کند و در ایجاد موارد اسپورادیک (تک گیر) و همه گیری‌های موضعی کوچک نقش داشته است.

 

آنفلوانزا نوع A:

باعث ایجاد بیماری در گونه‌های متفاوت جانداران از جمله انسان و پرندگان می‌شود و به نسبت بقیه گونه‌ها دارای قدرت بیماری زایی بیشتری است. زیرگونه‌های آنفلوانزای A بر اساس خصوصیات آنتی‌ژنیک گلیکوپروتئین‌های سطحی خود طبقه بندی می‌شوند. این آنتی‌ژن‌ها عبارتند از هما گلوتینین (H) و نورآنیداز (N). موتاسیون مکرر ژن‌های گلیکوپروتئین‌های سطحی منجر به ایجاد تیپ‌های گوناگون می‌شود که بر اساس منطقه جغرافیایی، شماره کشت و سال جدا شدنشان نامگذاری می‌شوند.

ویروس‌های آنفلوانزا در فواصل نا منظم دچار تغییرات آنتی ژنی اساسی (Antigenic Shiftمی‌شوند که این تغییرات عمدتاً نتیجه ترکیب غیر قابل پیش بینی آنتی ژن‌های ویروس‌های آنفلوانزای انسان با آنفلوانزای خوکی یا پرندگان می‌باشد. این تغییرات در واقع باعث ایجاد ویروسهای جدید می‌گردد و همین تیپ‌های ویروسی جدید هستند که پاندمی‌های بیماری را به وجود می‌آورند. ویروس آنفلوانزا در طی قرن بیستم باعث ایجاد سه پاندمی گردید که مرگ و میر بالایی را به دنبال داشت.

تغییرات نسبتاً جزئی آنتی ژنی (Antigenic Driftنیز در ویروس‌های گروه و  به طور دائم رخ می‌دهند و سبب ایجاد همه گیری‌های متعدد منطقه‌ای می‌گردند. در واقع همین تغییرات هستند که باعث تغییر سالیانه ترکیب واکسن آنفلوانزا می‌شوند.

 



برچسب‌ها: آنفلوانزا ی خوکی

ادامه مطلب
تاريخ : سه شنبه بیست و ششم فروردین 1393 | 0:20 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |

بارها شنيده ايم كه دانش آموز يا دانشجويي مي گويد : ( ديگرحال و حوصله خواندن اين كتاب را ندارم ) و يا (10 بار خواندم و تكرار كردم ولي بازهم ياد نگرفتم) در اين موارد مشكل چيست ؟ آيا بايددهها بار درس راتكراركردتا يادگرفت ؟ مطمئنا" اگر چنين باشد ، مطالعه كاري سخت و طاقت فرسا است . اما چنين نيست. واقعيت آن است كه اين گروه از فراگيران ، روش صحيح مطالعه را نمي دانند و متاسفانه در مدرسه و دانشگاه هم چيزي راجع به چگونه درس خواندن نمي آموزند . يادگيري و مطالعه ، رابطه اي تنگاتنگ و مستقيم با يكديگر دارند، تا جايي كه مي توان اين دو را لازم و ملزوم يكديگر دانست. براي اينكه ميزان يادگيري افزايش يابد بايد قبل از هرچيز مطالعه اي فعال و پويا داشت شيوه صحيح مطالعه ،چهار مزيت عمده زير را به دنبال دارد:

زمان مطالعه را كاهش ميدهد.

ميزان يادگيري را افزايش ميدهد .

مدت نگهداري مطالب در حافظه را طولاني تر مي كند.

بخاطر سپاري اطلاعات را آسانتر مي سازد.

براي داشتن مطالعه اي فعال وپويا نوشتن نكات مهم درحين خواندن ضروري است تابراي مرورمطالب،دوباره كتاب رانخوانده ودر زماني كوتاه ازروي يادداشتهاي خودمطالب رامرور كرد . يادداشت برداري ، بخشي مهم و حساس از مطالعه است كه بايد به آن توجهي خاص داشت . چون موفقيت شما را تا حدودي زياد تضمين خواهد كرد و مدت زمان لازم براي يادگيري را كاهش خواهد داد. خواندن بدون يادداشت برداري يك علت مهم فراموشي است.

شش روش مطالعه :

1-خواندن بدون نوشتن: روش نادرست مطالعه است . مطالعه فرآيندي فعال و پويا است وبراي نيل به اين هدف بايد از تمام حواس خود براي درك صحيح مطالب استفاده كرد. بايد با چشمان خود مطالب را خواند، بايد در زمان مورد نياز مطالب را بلند بلند ادا كرد و نكات مهم را يادداشت كرد تا هم با مطالب مورد مطالعه درگير شده و حضوري فعال و همه جانبه در يادگيري داشت و هم در هنگام نياز ، خصوصا" قبل از امتحان ، بتوان از روي نوشته ها مرور كرد و خيلي سريع مطالب مهم را مجددا" به خاطر سپرد .

 2-خط كشيدن زير نكات مهم :اين روش شايد نسبت به روش قبلي بهتر است ولي روش كاملي براي مطالعه نيست چرا كه در اين روش بعضي از افراد بجاي آنكه تمركز و توجه بروي يادگيري و درك مطالب داشته باشند ذهنشان معطوف به خط كشيدن زير نكات مهم مي گردد .حداقل روش صحيح خط كشيدن زير نكات مهم به اين صورت است كه ابتدا مطالب را بخوانند و مفهوم را كاملا" درك كنند و سپس زير نكات مهم خط بكشند نه آنكه در كتاب بدنبال نكات مهم بگردند تا زير آن را خط بكشند

3-حاشيه نويسي :اين روش نسبت بدو روش قبلي بهتر است ولي بازهم روشي كامل براي درك عميق مطالب و خواندن كتب درسي نيست ولي مي تواند براي يادگيري مطالبي كه از اهميتي چندان برخوردار نيستند مورد استفاده قرار گيرد.

 4-خلاصه نويسي : در اين روش شما مطالب را ميخوانيد و آنچه را كه درك كرده ايد بصورت خلاصه بروي دفتري يادداشت مي كنيد كه اين روش براي مطالعه مناسب است و از روشهاي قبلي بهتر مي باشد چرا كه در اين روش ابتدا مطالب را درك كرده سپس آنها را يادداشت مي كنيد اما بازهم بهترين روش براي خواندن نيست


برچسب‌ها: نكاتي چند درمورد روشهاي صحيح مطالعه

ادامه مطلب
تاريخ : پنجشنبه یکم اسفند 1392 | 23:53 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |

1-آب آهک

طرز تهيه: ۵گرم اکسید کلسیم رادر۱۵۰میلی لیتر آب حل کنید. این محلول کدر، شیرآهک نامیده می شود. شیر آهک را با

کاغذ صافی، صاف کنید. محلول صاف شده كه کاملاً شفاف است، آب آهک است.

كاربرد:شناسائي co۲ در هواي بازدمي وغيره

۲- محلول ید

طرز تهيه: ۲۵/۰ گرم ید جامد را در ۱۰۰سی سی الکل صنعتی حل می کنیم.

كاربرد: برای رنگ آمیزی سلول های پوششی دهان و تست نشاسته

۳- ايزوپروپيل الكل

طرز تهيه:از محلول۵۰٪ اين محلول تهيه مي شود

كاربرد: پاك كردن لنز عدسي ميكروسكوپ هاوتهيه محلول ها

۴- محلول تورنسل

طرز تهيه: یک گرم تورنسل را در کمی آب مقطر حل کرده و حجم آنرا به ۱۰۰سی سی می رسانیم.

كاربرد: معرف اسیدهاو بازها

۵- محلول هلیانتین(متیل اورانژ)

طرز تهيه: یک دهم گرم آن را در۱۰۰سی سی آب مقطرحل می کنیم

كاربرد: معرف اسید و بازها

۶- محلول فنل فتالئین

طرز تهيه: ۲گرم پودر فنل فتالئین رادر۵۰سی سی الکل حل کرده وبا آب مقطر به۱۰۰سی سی می رسانیم.

كاربرد: معرف اسید و بازها

۶- محلول نیترات نقره

طرز تهيه: یک گرم پودر نیترات نقره را در۱۰۰سی سی آب مقطرحل ميكنيم (نگهداری در شیشه های تیره )

كاربرد: برای شناخت نمک درعرق- آب معمولی و...

۷- چسب نشاسته

طرز تهيه: یک گرم نشاسته را در ۱۰۰سی سی آب مقطر ریخته و بهم می زنیم. سپس تا نقطه جوش حرارت داده و توسط کاغذ صافی، صاف می کنیم.

۸- آب ژاول

طرز تهيه: در یک شیشه مقداری پر منگنات پتاسیم ریخته و دهانه شیشه را به وسیله چوب پنبه دو سوراخه می بندیم .از

یکی از سوراخ های آن بوسیله بورت شیر دار که در آن اسید کلرید ریک ریخته ایم اسید به پر منگنات اضافه می کنیم. از

سوراخ دیگر چوپ پنبه لوله خمیده ای عبور می دهیم که سر دیگر آن در داخل سود سوز آور در داخل یک ارلن وارد شود.

 اسید با پر منگنات کلر آزاد کرده است و کلر با سود سوز آور ترکیب شده و هیپو کلرید سدیم می دهد.

كاربرد: برای از بین بردن ترکیبات داخل سلول

۹- محلول سولفات مس

طرز تهيه: یک گرم سولفات مس (کات کبود) را در ۱۰۰ سي سي آب مقطر حل می کنیم .

كاربرد: برای شناخت پروتئین


برچسب‌ها: طرز تهیه ی محلول هاو معرف های مختلف آزمایشگاه زیست

ادامه مطلب
تاريخ : شنبه دوازدهم بهمن 1392 | 0:58 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |

طرز تهیه

مورد استفاده

نام معرف


1/0 گرم پودر خشک +یک لیتر آب مقطر

رنگ آمیزی بافت های چوبی گیاهی

بلودو متیلن

1

3 گرم بلور ید + 6 گرم یدید پتاسیم

+ cc 200 آب مقطر

بافت های جانوری و پارانشیم گیاهی

لوگول

( ید یدوره)

2

14 گرم پودر کریستال ویله + cc100 الکل ایزوپروپیل 95/0 ← صاف کرده

( هنگام کار تا 10 برابر رقیق شود)

رنگ آمیزی باکتری

کریستال ویوله

3

3/3 گرم پودر اورسئین

+ cc 100 اسید استیک غلیظ

مشاهده مراحل تقسیم میتوز

وکروموزوم ها

استواورسئین

4

15/0 گرم پودر لیشمن + cc100 الکل متیلیک ← هسته گلبول های سفید، آبی رنگ دیده می شود.

رنگ آمیزی و مشاهده گلبول های سفید

رنگ لیشمن

5

یک گرم پودر کارمن زاجی+ cc100

آب مقطر ← بافت ها به رنگ قرمز دیده می شود.

پارانشیم گیاهی و دستجات آوند آبکش

کارمن زاجی

6

2 گرم پودر کارمن بدون زاج + cc 300 آب مقطر ← حرارت ملایم ← آنقدر زاج سفید ( سولفات مضاعف آلومینیوم پتاسیم ) می افزاییم تا رنگ قرمز تیره گردد.← صاف می کنیم ← دوام بیشتر به روش بالا

پارانشیم گیاهی و دستجات آوند آبکش

کارمن

( بدون زاج )

7

2/0 گرم پودر گیمسا خشک + cc 100 الکل متیلیک ← هسته گلبول های سفید به رنگ بنفش در می آید.

رنگ آمیزی و مشاهده گلبول های سفید

گیمسا

8

یک گرم پودر گیمسا + cc 60 گلیسیرین + cc300 الکل متیلیک ← در هاون خوب می ساییم . محلول را به مدت سه روز در هود 37 درجه نگه می داریم .

رنگ آمیزی و مشاهده گلبول های سفید

گیمسا

با ماندگاری

طولانی تر

9

یک لیتر سود 1/0 + cc 25 سولفات مس 3/0 ← در مجاورت محلول آبی پروتئین به رنگ بنفش در می آید.

شناسایی پروتئین ها

معرف بیوره

10

محلول (الف) :6/34 گرم سولفات مس متبلور + آب مقطر ← حجم به cc 500 + یک یا دو قطره اسید سولفریک غلیظ

محلول (ب ) : 77 گرم سود + 175 گرم تارتارات مضاعف سدیم پتاسیم ( نمک راشل ) + cc 500 آب مقطر

در هنگام کار مقدار مساوی از دو محلول را با محلول گلوکز ترکیب کرده نتیجه به رنگ سبز در می آید.

شناسایی هیدرات های کربن

( قند ها )

معرف

فهلینگ

11

محلول (الف) :2/17 گرم نیترات سدیم + 100 گرم کربنات سدیم بی آب ← حرارت ← با cc800 آّب← صاف کرده ← حجم به 850 سی سی برسد.

محلول (ب) : 3/17 گرم سولفات مس + cc100 آب ← به محلول (الف) اضافه کرده ← حجم به یک لیتر برسد.

معرف بندیکت با محلول گوکز رسوب آجری رنگ

می دهد.

شناسایی گلوکز

بندیکت

12

Normal 0 false false false EN-US X-NONE FA /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin-top:0cm; mso-para-margin-right:0cm; mso-para-margin-bottom:10.0pt; mso-para-margin-left:0cm; line-height:115%; mso-pagination:widow-orphan; font-size:11.0pt; font-family:"Calibri","sans-serif"; mso-ascii-font-family:Calibri; mso-ascii-theme-font:minor-latin; mso-fareast-font-family:"Times New Roman"; mso-fareast-theme-font:minor-fareast; mso-hansi-font-family:Calibri; mso-hansi-theme-font:minor-latin;}
برچسب‌ها: جدول طرز تهیه معرف های پر کاربرد در آزمایشگاه های

تاريخ : شنبه دوازدهم بهمن 1392 | 0:51 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |



 

طرز تهیه

مورد استفاده

نام معرف

 

1/0  گرم پودر خشک +یک لیتر آب مقطر

رنگ آمیزی بافت های چوبی گیاهی

بلودو متیلن

1

3 گرم بلور ید + 6 گرم یدید پتاسیم

+  cc 200 آب مقطر

بافت های جانوری و پارانشیم گیاهی

لوگول

 ( ید یدوره)

2

14 گرم پودر کریستال ویله + cc100 الکل ایزوپروپیل 95/0 صاف کرده

 ( هنگام کار تا 10 برابر رقیق شود)

رنگ آمیزی باکتری

کریستال ویوله

3

3/3 گرم پودر اورسئین

 +  cc 100 اسید استیک غلیظ

مشاهده مراحل تقسیم میتوز

وکروموزوم ها

استواورسئین

4

15/0 گرم پودر لیشمن +  cc100 الکل متیلیک   هسته گلبول های سفید، آبی رنگ دیده می شود.

رنگ آمیزی و مشاهده گلبول های سفید

رنگ لیشمن

5

یک گرم پودر کارمن زاجی+    cc100

آب مقطر بافت ها به رنگ قرمز دیده می شود.

پارانشیم گیاهی و دستجات آوند آبکش

کارمن زاجی

6

2 گرم پودر کارمن بدون زاج + cc 300 آب مقطر حرارت ملایم  آنقدر زاج سفید ( سولفات مضاعف آلومینیوم پتاسیم ) می افزاییم تا رنگ قرمز تیره گردد. صاف می کنیم دوام بیشتر به روش بالا

 

پارانشیم گیاهی و دستجات آوند آبکش

 

کارمن

( بدون زاج )

7

2/0 گرم پودر گیمسا خشک + cc 100 الکل متیلیک هسته گلبول های سفید به رنگ بنفش در می آید.

رنگ آمیزی و مشاهده گلبول های سفید

گیمسا

8

یک گرم پودر گیمسا + cc 60 گلیسیرین + cc300   الکل متیلیک  در هاون خوب می ساییم . محلول را به مدت سه روز در هود 37 درجه نگه می داریم .

 

رنگ آمیزی و مشاهده گلبول های سفید

گیمسا

 با ماندگاری

 طولانی تر

9

یک لیتر سود 1/0 + cc 25 سولفات مس 3/0 در مجاورت محلول آبی پروتئین به رنگ بنفش در می آید.

شناسایی پروتئین ها

معرف بیوره

10

محلول (الف) :6/34 گرم سولفات مس متبلور + آب مقطر  حجم به cc 500 + یک یا دو قطره اسید سولفریک غلیظ

محلول (ب ) : 77 گرم سود + 175 گرم تارتارات مضاعف سدیم پتاسیم ( نمک راشل ) +  cc 500 آب مقطر  

در هنگام کار مقدار مساوی از دو محلول را با محلول گلوکز ترکیب کرده نتیجه به رنگ سبز در می آید.

 

 

 

شناسایی هیدرات های کربن

                ( قند ها )

 

معرف

فهلینگ

11

محلول (الف) :2/17 گرم نیترات سدیم + 100 گرم کربنات سدیم بی آب حرارت با cc800 آّب صاف کرده حجم به 850 سی سی برسد.

محلول (ب) : 3/17 گرم سولفات مس + cc100 آب به محلول (الف) اضافه کرده حجم به یک لیتر برسد.

معرف بندیکت با محلول گوکز رسوب آجری رنگ

 می دهد.

 

 

 

شناسایی گلوکز

 

 

بندیکت

12

 

برچسب‌ها: طرز تهیه معرف های پر کاربرددر آزمایشگاه های زیست ش

تاريخ : یکشنبه بیست و دوم دی 1392 | 23:0 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |

دانلود رایگان کتاب : دیکشنری بی مهرگان

دیکشنری بی مهرگان

Dictionary of Invertebrate Zoology


By Mary Ann Maggenti, Scott L. Gardner Armand R. Maggenti

  • Publisher:   Unknown Publisher
  • Number Of Pages:  970
  • Publication Date:   2008-01-01
  • ISBN-10 / ASIN:   B00262QR3O
  • ISBN-13 / EAN:  
  •  

برچسب‌ها: دانلود رایگان کتاب, دیکشنری بی مهرگان

تاريخ : یکشنبه بیست و دوم دی 1392 | 21:35 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |
تاريخ : یکشنبه بیست و دوم دی 1392 | 21:33 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |
تاريخ : یکشنبه بیست و دوم دی 1392 | 21:31 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |
تاريخ : یکشنبه بیست و دوم دی 1392 | 21:30 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |
تاريخ : یکشنبه بیست و دوم دی 1392 | 21:30 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |
تاريخ : یکشنبه بیست و دوم دی 1392 | 21:28 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |
 

 دانلود کتاب رایگان زیست شناسی گیاهی

Introductory Plant Biology

Introductory Plant Biology

By Kingsley R Stern, Jim Bidlack, ShelleyJansky, Kingsley Stern,

دانلود رایگان بخش اول

دانلود رایگان بخش دوم


برچسب‌ها: دانلود کتاب رایگان زیست شناسی گیاهی

تاريخ : یکشنبه بیست و دوم دی 1392 | 21:20 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |
تاريخ : جمعه بیستم دی 1392 | 18:14 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |
تاريخ : جمعه بیستم دی 1392 | 18:8 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |
تاريخ : جمعه بیستم دی 1392 | 17:47 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |
تاريخ : جمعه بیستم دی 1392 | 17:42 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |
تاريخ : جمعه بیستم دی 1392 | 17:39 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |
تاريخ : جمعه بیستم دی 1392 | 17:35 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |
تاريخ : جمعه بیستم دی 1392 | 17:31 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |
تاريخ : جمعه بیستم دی 1392 | 17:28 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |
تاريخ : جمعه بیستم دی 1392 | 17:26 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |
تاريخ : چهارشنبه هجدهم دی 1392 | 18:59 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |
تاريخ : چهارشنبه هجدهم دی 1392 | 18:47 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |
۱ آنزیم محدود کننده۱

دانلود

۲ آنزیم محدود کننده۲

دانلود

۳ دی ان ای

دانلود

۴ اپران لک

دانلود








برچسب‌ها: انیمیشن زیست شناسی پیش دانشگاهی

تاريخ : چهارشنبه هجدهم دی 1392 | 0:38 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |
یک مستند  که واقعا شاهکارهای زیست شناسی خلقت و جهان را در آن می توان به وضوح دید.

 

اسم این مستند درون بدن انسان( inside the human body ) است که شامل چهار قسمت می باشد.

اسامی چهار قسمت عبارتند از :

۱- خلقت ( Creation )

۲- اولین و آخرین ( first to last )

۳- ساختن مغز شما ( building Your Brain )

۴- جهان بیرحم ( Hostile World )

 

فایل های دانلود این فیلم به صورت تورنت ارائه شده و دانلود به این صورت خیلی راحتتر به نظر می رسد.طور دیگری به دنبال این فایلها نباشید چون من قبلا گشتم و نبود.

نشانی صفحه تورنت برای دانلود فیلم(که البته اول باید عضو شوید) :

http://forums.mvgroup.org/index.php?showtopic=39632

 

اگر اینترنت پر سرعت دارید میتوانید این فیلم را دانلود کنید و ببینید و اگر هم اینترنت پرسرعت ندارید و دوست دارید این فیلم مستند بسیار زیبا را ببینید برایم یک ایمیل  بزنید تا اگر توانستم آن را برایتان ارسال کنم.(این فیلم به زبان اصلی می باشد.)

اگر در مورد نحوه کار با فایلهای تورنت هم مطلبی خواستید به اینجا سری بزنید:

http://macromediax.com/learn/archive.asp?id=181


برچسب‌ها: inside the human body

تاريخ : چهارشنبه هجدهم دی 1392 | 0:30 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |
Meiosis
Meiosis
Mitosis
Mitosis
Cellular Organelles
The Evolution of Cellular Organelles
Cellular Respiration
Cellular Respiration
Reflex Arcs
Evolution in Action
High-throughput sequencing
High-Throughput Sequencing
Reflex Arcs
Reflex Arcs
Human ES Cells
Human Embryonic Stem Cells
Ovarian and Uterine Cycles
The Ovarian and Uterine Cycles
Heat Changes Protein Structure
Heat Changes Protein Structure
The Kidney
The Mammalian Kidney
Independent Assortment
Independent Assortment of Alleles
DNA Library
Construction of a DNA Library
Life Cycle of a Moss
Life Cycle of a Moss
Angiosperms
Life Cycle of an Angiosperm
Meselson-Stahl
The Meselson-Stahl Experiment
Harvesting light
Harvesting Light
proteinsecretion
Translation-Linked Protein Secretion
Life Cycle of HIV
Life Cycle of HIV, a Retrovirus
Gel Electrophoresis
Gel Electrophoresis
DNA Chip Technology
DNA Chip Technology
Independent Assortment
Mendel's Law of Independent Assortment and Gamete Diversity
Inflammation
Nonspecific Inflammatory Response
Fixed Behaviors
Simple Stimuli Trigger Fixed Behaviors
Scientific Method
The Scientific Method
Vesicle Budding and Fusing
Vesicle Budding and Fusing
Solar Compass
Time-Compensated Solar Compass
Electron Transport
Electron Transport: Aerobic and Anaerobic Conditions
Blood Pressure
Measuring Blood Pressure
Human Heart
Blood Flow through the Human Heart
The Synapse
The Synapse
Carrier Proteins
Carrier Proteins
Action Potentials
Action Potentials
Polyribosomes
Polyribosomes
Mistakes in Meiosis
Mistakes in Meiosis
Mendel's Experiments
Mendel's Experiments
Lac Operon
The lac Operon
Plant Growth
Plant Growth, Development, and Response to the Environment
Eukaryotic Organelles
Eukaryotic Organelles
Diffusion
Molecules Move across the Cell Membrane

برچسب‌ها: انیمیشن زیست شناسی

تاريخ : یکشنبه بیست و چهارم آذر 1392 | 20:11 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |
تاريخ : یکشنبه بیست و چهارم آذر 1392 | 20:9 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |
براي مشاهده ي تصوير بزرگتر روي تصوير كليك كنيد.

     

بخش هاي مغز گوسفند در برش طولي 

چشم گوسفند 

نماي شكمي مغز گوسفند 


     

برش قلب گوسفند 

نماي پشتي مغز گوسفند 

برش طولي كليه گوسفند 


 

قلب گوسفند 

بخش هاي مغز گوسفند 

 


برچسب‌ها: تشريح اندام هاي جانوري

تاريخ : شنبه بیست و سوم آذر 1392 | 16:44 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |
براي مشاهده ي تصوير بزرگتر روي تصوير كليك كنيد.

 

برش برگ 1

برش برگ 2


برچسب‌ها: برش برگ

تاريخ : شنبه بیست و سوم آذر 1392 | 16:43 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |
براي مشاهده ي تصوير بزرگتر روي تصوير كليك كنيد.

 

 دسته آوندي در ساقه آفتابگردان  لايه كوتين، روپوست برگ  برش عرضي برگ گياه دو لپه

 
 ساقه آفتابگردان  دسته آوندي در ساقه ذرت  


برچسب‌ها: بافت شناسي گياهي

تاريخ : شنبه بیست و سوم آذر 1392 | 16:43 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |
براي مشاهده ي تصوير بزرگتر روي تصوير كليك كنيد.

 

ميتوز ريشه پياز 1

ميتوز ريشه پياز 2

ميتوز ريشه پياز 3


ميتوز ريشه پياز 4

ميتوز ريشه پياز 5

ميتوز ريشه پياز 6




ميتوز ريشه پياز 7





برچسب‌ها: ميتوز ريشه پياز

تاريخ : شنبه بیست و سوم آذر 1392 | 16:42 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |

توجه: باز شدن در یک پنجره جدید. PDFچاپنامه الکترونیک


برچسب‌ها: اوگلنا

تاريخ : شنبه بیست و سوم آذر 1392 | 16:32 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |

توجه: باز شدن در یک پنجره جدید. PDFچاپنامه الکترونیک


برچسب‌ها: كلاميدوموناس

تاريخ : شنبه بیست و سوم آذر 1392 | 16:31 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |

توجه: باز شدن در یک پنجره جدید. PDFچاپنامه الکترونیک


برچسب‌ها: آنتي بادي

تاريخ : شنبه بیست و سوم آذر 1392 | 16:28 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |

 


برچسب‌ها: تغذيه آميب

تاريخ : شنبه بیست و سوم آذر 1392 | 16:26 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |

بي‌شك هنگام عبور از خيابان، پرندگاني را ديده‌ايد كه در حين پرواز، ناگهان روي سيم‌هاي انتقال برق فرود مي‌آيند و احتمالا اين سوال براي شما مطرح شده است كه به رغم وجود جرياني با ولتاژ بالا در اين سيم‌ها چرا اين پرندگان دچار برق گرفتگي نمي‌شوند؟

حقيقت اين است كه روي اين سيم‌ها هيچ پوشش عايقي هم وجود ندارد و به همين علت قرار گرفتن اين سيم‌ها در ارتفاعات كم مي‌تواند بسيار خطرناك باشد.

تنها دليلي كه موجب مي‌شود پرندگان بندرت در اين شرايط، دچار برق گرفتگي شوند، اين است كه وقتي پرندگان روي اين سيم‌ها مي‌نشينند تنها با سطح سيم‌ها در تماس هستند و بدن آنها با هيچ جاي ديگري در ارتباط نيست.

انرژي الكتريكي نيز مانند ديگر انواع انرژي در جهتي  حركت مي‌كند كه به حالتي از موازنه يا تعادل دست يابد.

به عبارت ديگر، انرژي از مناطقي كه انرژي در آنجا بيشتر است، به مناطقي كه با كمبود انرژي مواجه است جريان پيدا مي‌كند و هميشه براي رسيدن به اين وضعيت، مسيري را انتخاب مي‌كند كه با مقاومت كمتري در طول مسير حركت روبه‌رو شود.

اگر پرنده يك پاي خود را روي سيم برق قرار دهد و پاي ديگرش را روي سطح زمين يا سيم ديگري با ولتاژ كمتر بگذارد، با مشكل برق گرفتگي مواجه خواهد شد، اما در شرايطي كه هر دو پايش روي يك سيم برق باشد يا يك پاي اين پرنده روي سيمي با همان ولتاژ قرار گرفته باشد، هيچ خطري پرنده را تهديد نخواهد كرد بنابراين جريان هيچ مسيري را براي انتقال پيدا نخواهد كرد و در همان مسير سيم كه كمترين مقاومت ممكن را دارد باقي مي‌ماند.

مي‌توان گفت، تنها در شرايطي كه جريان از بدن پرنده عبور كند و از يك مسير با ولتاژ بالا به مسير ديگري با ولتاژ پايين منتقل شود، پرنده دچار برق‌گرفتگي مي‌شود.

انسان‌ها نيز اگر دو دست خودشان را روي يك سيم برق بگذارند و از آن آويزان شوند، تا زماني كه به زمين يا دكل‌هاي مخابراتي نزديك نشوند با مشكل برق گرفتگي مواجه نخواهند شد، چراكه در چنين وضعيتي هيچ مسيري براي عبور جريان برق از بدن فرد وجود نخواهد داشت. در عين حال هيچگاه به شما توصيه نمي‌كنيم چنين كاري را امتحان كنيد.

براي اثبات اين حقيقت در ذهن‌تان تنها كافي است سرتان را رو به آسمان بلند كنيد و نگاهي به پرندگاني بيندازيد كه روي اين سيم‌ها فرود مي‌آيند و پس از رفع خستگي به پرواز در آسمان ادامه مي‌دهند.

مريم وكيلي



تاريخ : شنبه بیست و سوم آذر 1392 | 16:16 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |


اگر شاید شما هم از آن دسته افرادی هستید که حداقل یک بار توسط زنبور گزیده شدید باید بدانید که تمام زنبور‌هایی که در یک کندو زندگی می‌کنند توانایی نیش زدن را ندارند بلکه تنها زنبور‌های کارگر هستند که نیش می‌زنند و پس از این اقدام می‌میرند.

اگردرد ناشی از گزیدگی حواسی برای شما گذاشته باشد و دقت کرده باشید متوجه شده‌اید که معمولا بیشتر زنبور‌ها بعد از نیش زدن می‌میرند.

در یک کندو ملکه، زنبورهای نر و کارگر در کنار هم زندگی می‌کنند و هر کدام وظایف متفاوتی را در کندو برعهده دارند.

ملکه که مادر تمام زنبور‌های کندو است، مهم‌ترین وظیفه‌اش تخم‌گذاری است. خرطوم ملکه توانایی جمع‌آوری شهد گل‌ها را ندارد و به طور طبیعی بیش از پنج سال می‌تواند زندگی کند.

زنبور نر که معمولا وظیفه‌اش بارور کردن ملکه است، به علت نداشتن نیش، توانایی جمع‌آوری شهد و گرده را ندارد و تنها ۲۴ روز زنده می‌ماند.

زنبور‌های کارگر که همگی ماده هستند، بیشترین جمعیت کندو را تشکیل می‌دهند و کار آن‌ها جمع‌آوری شهد و گرده گل‌ها و در ‌‌نهایت تولید عسل است.

در این میان باید گفت تمام زنبور‌هایی که در یک کندو زندگی می‌کنند توانایی نیش زدن را ندارند و تنها زنبور‌های کارگر هستند که نیش می‌زنند و پس از نیش‌زدن می‌میرند.

مرگ این زنبور‌ها بعد از نیش‌زدن به دلیل نوع نیش آنهاست. نیش زنبور‌های کارگر خاردار است، به این معنی که پس از نیش زدن و ورود زهر به بدن موجوداتی که ساختار گوشتی دارند، نیش درمحل گزش گیر می‌کند و زنبور تمام تلاش خود را برای بیرون آوردن نیش خود می‌کند که این تلاش با پاره شدن شکم، در ‌‌نهایت منجر به مرگ زنبور پس از چند دقیقه بعد از گزش می‌شود.
این درحالی است که ملکه و سایر زنبورهای کندو به علت داشتن نیش بسیار نرم و انعطاف‌پذیر پس از نیش زدن نمی‌میرند و این ویژگی، این قابلیت را به این زنبور‌ها می‌دهد تا بصورت پیاپی از نیش خود استفاده کنند، بدون آنکه نیش آن‌ها در محل مورد گزش گیر کند.

نکته قابل ذکر این‌که علت قرمزی و سوزش در محل گزیدگی مربوط به اسید فرمیک موجود در زهر زنبور است که این اسید در گیاه گزنه نیز وجود دارد.

منبع: عصر ايران



تاريخ : شنبه بیست و سوم آذر 1392 | 16:14 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |

لحظه اعتدال پاییزی دو روز پیش فرا رسید و فصل پاییز در بسیاری از کشورهای جهان آغاز شد، فصلی که تولد رنگهای زرد و سرخ در آن برای مدتها ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده بود. 

به گزارش خبرگزاری مهر، روز 23 سپتامبر 2011 طول روز و شب تقریبا به یک    اندازه بودند زیرا اعتدال پائیزی رخ داده بود. اعتدال هر سال دوبار در   پاییز و بهار رخ می دهد. اصولا نقطه حقیقی آغاز اعتدال لحظه ای است که   خورشید مستقیما در خط استوای زمین قرار می گیرد، امسال این لحظه در روز   جمعه 23 سپتامبر 2011 و راس ساعت 5:04 بامداد به وقت شرقی رخ داد و فصل   پاییز آغاز شد  .

اعتدال پاییزی

بر خلاف نام این پدیده، در اعتدال پاییزی طول روز و شب کاملا با یکدیگر   برابر نیستند اما در روزهای نزدیک به اعتدال، روزها و شبها طولی در حدود 12   ساعت دارند. با ادامه حرکت زمین در مدارش، در ارتفاعات بالاتر شب طولانی   تر شده و روز کوتاهتر می شود.

در پس تمامی این تغییرات در طول روز و شب انحراف محور زمین قرار دارد. سیاره زمین با انحرافی برابر 23.5 درجه از محور خود در حرکت است. زمانی که نیمکره شمالی زمین به خورشید نزدیکتر می شود تابستان نیمکره شمالی و زمستان نیمکره جنوبی فرا می رسد. در نیمه دیگر سال نیمکره جنوبی به سمت خورشید متمایل شده و درجه حرارتی خنک و ملایم را تجربه خواهد کرد.

بر اساس گزارش نیوساینتیست، تغییر در شدت و میزان نور روز برای بسیاری از گیاهان و جانوران از اهمیت ویژه ای برخوردار است. کوتاهتر شدن طول روزها باعث می شود برگ درختان تغییر رنگ داده و درختان برگهای خود را از دست بدهند و جانورانی که در ارتفاعات زندگی می کنند با تغییرات بیولوژیکی مواجه شوند.

آشکارترین نشانه فرارسیدن پاییز در پی اعتدال پاییزی، تغییر رنگ در برگ درختان است که برای مدتهای طولانی به عنوان رازی رنگارنگ ذهن محققان را به خود درگیر کرده بود.

اما راز دلیل تغییر رنگ برگهای سبز درختان به رنگهای زرد و سرخ به آرامی در حال فاش شدن است. این رنگهای چشم نواز تنها برای زیبایی تغییر رنگ نمی دهند، بلکه نوعی رفتار محافظتی برای حفظ بقای درختان به شمار می روند، در واقع رنگ این برگها نوعی موفقیت تکاملی است.

سرخ بودن و زرد بودن

همه در مدرسه فرا گرفته اند که دلیل سبز بودن برگها وجود کلروفیل است، با فرا رسیدن پاییز این سبزی آغاز به تغییر رنگ می کند اما نه به این دلیل که برگها در حال مرگ هستند، بلکه به این دلیل که فرایندی هوشمندانه درحال وقوع است.

سرخ شدن و زرد شدن برگها هر یک فرایندهای متفاوتی را دنبال می کنند، برگهای سبز زمانی که کلروفیل خود را از دست می دهند به صورت خود به خود زرد می شوند، زیرا این رنگ به صورت عادی در برگها وجود دارد و تنها به دلیل غالب بودن حجم کلروفیل نمی تواند خود را نمایش دهد.

اما محققان در دهه گذشته دریافته اند درون برگهای سرخ رنگ فرایندی کاملا متفاوت در حال وقوع است. با کاهش یافتن میزان کلروفیل این برگها، در صورتی که به سرعت رنگدانه های جدید به نام "آنتوسیانین" که در حالت عادی در برگها وجود ندارد در آنها تولید نشود، برگها زرد خواهند شد. این یافته منجر به کنجکاوی بیشتر محققان شد تا دریابند چرا برگی که شاید کمتر از یک هفته به پایان عمرش باقی مانده باید خود را برای تولید رنگدانه ای جدید به دردسر بیاندازد.

جنگ باستانی با حشرات

یکی از نظریه های ارائه شده بر وجود برگهای سرخ رنگ این است که این برگها نتیجه 35 میلیون سال مبارزه درختان با حشراتی هستند که در جستجوی مکانی برای پناه بردن و تخم گذاری بوده اند. دیدن برگهای سرخ رنگ برای حشراتی مانند شته ها دشوارتر است از این رو این حشرات به سوی برگهای زرد رنگ متمایل می شوند. این نظریه توسط محققان دانشگاه "کوپیو" فنلاند ارائه شده است.

عقب نشینی محتاطانه

نظریه دیگر می گوید تنوع موجود در آنتوسیانین برگ درختانی که در یک منطقه زندگی می کنند با غنا یا فقر خاکی که درختان در آن رشد کرده اند در ارتباط نزدیک است و از این رو این رنگها مدت زمانی که درختان از مواد غذایی ذخیره شده در برگهای خود استفاده می کنند را نشان می دهد. مطالعات نشان داده اند رنگ برگهای پاییزی درختان "سوئیت گام" و افرای سرخ تفاوت قابل توجهی را میان مواد غذایی موجود در خاک و رنگ برگ درختان آشکار می کند. به بیانی دیگر خاکهای غنی تر باعث زرد شدن برگها و خاکهای فقیرتر منجر به سرخ شدن برگها می شوند.

به گفته محققان دانشگاه مونتانا، ارتباط میان مواد غذایی درون خاک با رنگ برگها پدیده ای کاملا آشکار است، محققان معتقدند رنگدانه سرخ در برگها به عنوان رنگدانه ای محافظتی عمل می کند تا به این شکل در خاکهای خالی از مواد غذایی یا شرایط محیطی دشوار، درختان بتوانند پیش از ریختن برگهایشان بیشترین ماده غذایی ممکن را از برگها دریافت کنند. این رنگدانه ها تا جایی که بتوانند مواد غذایی را به سوی درختان می کشانند.

بر اساس گزارش دیسکاوری، این رنگدانه های سرخ رنگ هر نوع رنگدانه سبز با توانایی تولید غذا را در برگ حفظ می کند، ویژگی که برای درختان ساکن خاکهای فقیر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است زیرا این ویژگی به درختان کمک می کند بتوانند برای مدتی طولانی تر قادر به تولید شکر باشند.

منبع: خبرگزاري مهر



تاريخ : شنبه بیست و سوم آذر 1392 | 16:13 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |

گروهی دانشمند عصب شناس ژاپنی در تلاشند با استفاده از فن آوری اسکن مغزی افراد در لحظات خواب ديدن کليد رمزگشايی رؤيای آدمی را کشف کنند. 
 
يوکياسو کاميتانی و تيم همکارانش با بهره گيری از روش تصويرسازی تشديد مغناطيسی کارکردی (اف ام آر آی)، مغز سه انسان را در حال خواب اسکن کرده و در همين حال از امواج مغز اين افراد نوار مغزی (ای ای جی) گرفته اند.
 
اين پژوهشگران هر زمان که در نوار مغزی افراد تحت آزمايش نشانه ای از نخستين مراحل خواب ديدن را مشاهده می کردند آنها را بيدار کرده و از ايشان می پرسيدند که چند لحظه پيش چه چيزی را در رؤيا ديده اند و سپس به آنها اجازه می دادند مجدد بخوابند. اين عمل برای هر داوطلب در بازه های زمانی سه ساعته، بين ۷ تا ۱۰ بار در روزهای مختلف، تکرار شد. در نهايت محققان به طور متوسط  در مجموع ۲۰۰ رؤيا از هر داوطلب را ثبت کردند. 
 
به ظاهر بيشتر خواب های ثبت شده در قالب اين آزمايش، بازتاب دهنده تجربيات روزمره افراد بوده است. يک داوطلب می گفت: «خواب ديدم که در يک نانوايی هستم. يک قرص نان برداشتم... بعدش از نانوايی آمدم بيرون و وارد خيابان شدم، يک نفر را ديدم که داشت عکاسی می کرد،» ديگری گزارش می داد: «يک تنديس برنزی بزرگ ديدم...روی يک تپه کوچک بود و پايين تپه چندين خانه بود، خيابان بود با درخت.» بعضی از رؤياها نيز عجيب و غريب بوده و ملاقات با يک ستاره سينما يا حضور در استوديوی فيلمبرداری را شامل می شده است.
 
کاميتانی و همکارانش با استفاده از يک پايگاه داده های زبانی به نام «وُرد نِت»، واژه های کليدی گزارش های کلامی داوطلبان را استخراج و در ۲۰ گروه (خودرو، مذکر، مؤنث، رايانه و ...) طبقه بندی کردند. اين گروه ها بر اساس بسامد تکرار اين موارد در خواب های گزارش شده تعيين شدند. در مرحله بعد، دانشمندان تصاويری از هر گروه تهيه کرده و با نشان دادن آن ها به داوطلبان، در حين تماشای اين تصاوير مغز اين افراد را باری ديگر اسکن کردند.
مقايسه عملکرد مغز اشخاص در هنگام ديدن يک تصوير و متناظر آن در زمان خواب ديدن آن تصوير، شيوه اصلی رمزگشايی رؤيا توسط پژوهشگران ژاپنی بود.
 
بدين ترتيب در سال ۲۰۰۸، يوکياسو کاميتانی و همکارانش اعلام کردند که توانسته اند با موفقيت تصاوير ديداری متناظر فعاليت بخش های «وی ۱»، «وی ۲» و «وی ۳» مغز را رمزگشايی و بازسازی کنند . اين دانشمندان می گويند در عين حال به کشف ديگری نيز نايل آمده و با بررسی فعاليت مناطق عالی قشر مغز به طور دقيق محتوای رؤيای افراد را پيش بينی کرده اند.
 
کاميتانی می گويد: «ما مُدلی ساخته ايم که به کمک آن می توان پيش بينی کرد که کدام گروه طبقه بندی مان در خواب شخص وجود داشته، علاوه بر اين، برای مثال، از طريق بررسی فعاليت مغز شخص در نُه ثانيه قبل از بيدار شدنش توانسته ايم با دقت ۷۵-۸۰ درصدی بگوييم که آيا يک انسان در رؤيای شخص وجود داشته يا خير.» 
 
اين دانشمند عصب شناس در ادامه توضيح می دهد که آزمايش های انجام شده ساختار تصويری رؤيای داوطلبان را مورد بررسی قرار نداده است: «مسأله معنای اين رؤياها بوده، اما هنوز فکر می کنم که امکان دارد بتوانيم ويژگی های ساختاری -از قبيل شکل و کنتراست - را از خواب شخص استخراج کنيم، همانطور که در ۲۰۰۸ هم چنين کاری را انجام داديم.»  
 
نتايج اين پژوهش در جريان نشست ساليانه انجمن رشته عصب شناسی در ماه اکتبر گذشته در ايالت نيو اورلئان آمريکا ارائه شد و هم اينک در نشريه علمی «ساينس» نيز به چاپ رسيده است. نويسندگان اين مقاله مدعی شده اند که دو پديده «رؤيا ديدن» و «دريافت بصری»، تظاهرات عصبی مشابهی را در مناطق ديداری عالی مغز ايجاد می کنند. 
 
کاميتانی تأکيد می کند: «به دليل دقت بالای رمزگشايی رؤيا در چند ده ثانيه پيش از بيدار شدن، می توان نتيجه گرفت که به ياد آوردن رؤياهای فرد به حافظه کوتاه مدت وی بستگی دارد.»
 
هم اينک، کاميتانی و اعضای تيم همکاران وی می کوشند داده هايی مشابه درباره مرحله حرکت سريع چشم در خواب (آر ای ام) جمع آوری کنند. آزمايشی که نسبت به فاز قبلی دشوارتر می نمايد، چرا که «بايد دست کم يک ساعتی صبر کنيم تا سوژه به خواب برود تا به اين مرحله از خواب عميق برسد.» اين عصب شناس ژاپنی در نهايت تصريح می کند که «شخصاً هيچ نظريه محبوبی درباره کارکرد رؤياها ندارم، اما [اطمينان دارم که] دانستن بيشتر درباره محتوای رؤيا و چگونگی ارتباط اين محتوا با فعاليت مغز می تواند ما را در درک آنها ياری کند.» 

منبع اصلی : روزنامه «گاردين»


برچسب‌ها: رمزگشايی رؤيا

تاريخ : پنجشنبه چهاردهم آذر 1392 | 1:11 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |



تاريخ : پنجشنبه چهاردهم آذر 1392 | 0:57 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |

آرابیدوپسیس تالیانا امروزه یکی از ارزشمند ترین جاندارانی است که برای مطالعه ی عملکرد ژن ها در کنترل رشد و نمو استفاده می شود . ویژگی های مهم این گیاه به شرح زیر است :

1. آرابیدوپسیس کوچک است و به راحتی رشد می کند . به همین دلیل رشد هزاران گیاه آرابیدوپسیس در آزمایشگاه و با نور مصنوعی امکان پذیر است .

2. زمان زادآوری و تولید مثل آن کوتاه است . چرخه ی کامل زندگی این گیاه حدود یک ماه است و از هر گیاه هزاران دانه تولید می شود .

3. آرابیدوپسیس در بین گیاهان گلداری که می شناسیم ، کوچکترین ژنوم را دارد . به علاوه همه ی 30000 ژن این گیاه فقط روی 5 جفت کروموزوم قرار دارند .

4. آرابیدوپسیس بر خلاف بسیاری از گیاهان تقریبا ً DNA تکراری ندارد .

ژنوم نسبتا ً ساده ی آرابیدوپسیس سبب شده است که شناسایی بخش های خاص DNA مرتبط با عملکرد هایی مشخص برای گیاه شناسان آسان تر باشد . امروزه گیاه شناسان برای پاسخگویی به انواعی از پرسش ها در باره ی رشد و نمو گیاه ، تکامل و مسائل ژنتیکی ، هم چنین در انواعی از پژوهش ها مانند فتوسنتز ، مقاومت در برابر بیماری ها ، گل دهی و ...از این گیاه استفاده می کنند . حتی بسیاری از گیاه شناسان توانسته اند ژن های باکتری را درون ژنوم آرابیدوپسیس جای دهند و به این ترتیب گیاهانی را تولید کنند که نوعی پلاستیک تجزیه شدنی می سازند .

                                                   منبع : مجله ی رشد آموزش زیست شناسی ، شماره ی 57


برچسب‌ها: آرابیدوپسیس

تاريخ : پنجشنبه چهاردهم آذر 1392 | 0:55 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |

فصل ها

پاياني نوبت اول

پاياني نوبت دوم

شهريور

1

2/5

0/5

1

2

2/5

0/75

1/5

3

3

0/75

1/5

4

5/5

2

3/5

5

4/5

1

2/5

6

-

6/5

4

7

-

4/5

2

فعاليت ها*

2

4

4

جمع

20

20

20

* از 4 نمره در نظر گرفته شده براي فعاليت ها درآزمون نوبت دوم و شهريور 1 تا 5/1 نمره سوال را از بخش اول كتاب طراحي نماييد .


برچسب‌ها: زيست شناسي بارم بندي و ارزشيابي

ادامه مطلب
تاريخ : پنجشنبه چهاردهم آذر 1392 | 0:53 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |


1. وقتی دو بخش ریبوزوم ، به هم متصل شوند ، ریبوزوم دو جایگاه دارد . جایگاه P برای پلی پپتید در حال ساخت و جایگاه A برای آمینواسید می باشد .( طبق کتاب درسی )

بیشتر بدانید :  ریبوزوم سه جایگاه دارد.جایگاه سوم exit یا خروج است که قبل از جایگاه  p می باشد و tRNAقبل از ترک ریبوزوم  - از جایگاه  p وارد این جایگاه و سپس از ریبوزوم خارج می شود.

2. کدون آغاز و tRNA آغازگرهمواره در جایگاه P ریبوزوم قرار می گیرند .

3. بین tRNA آغازگر و کدون آغاز، 7  پیوند هیدروژنی وجود دارد . 

4. در مرحله ی آغاز ترجمه ، حداکثر 7 پیوند هیدروژنی بین کدون و آنتی کدون وجود دارد .

5.در مرحله ی آغاز ترجمه ، پیوند هیدروژنی در جایگاه A ریبوزوم وجود ندارد .

6. در مرحله ی آغاز ترجمه ، هنوز پیوند پپتیدی تشکیل نشده است.

7. در مرحله ی آغاز ، هنوز پیوند پپتیدی تشکیل نشده است.

8.پس از ورود دومین tRNA ، به جایگاه A ریبوزوم ، حداکثر 16 و حداقل 13 پیوند هیدروژنی بین کدون و آنتی کدون ها وجود دارد  .             

9. آنزیمی که بین دو آمینواسید پیوند پپتیدی ایجاد می کند، نوعی  rRNA (RNAریبوزومی ) است.( این آنزیم در ساختار زیرواحد بزرگ ریبوزوم است و چنین RNAای با فعالیت کاتالیتیک را تحت عنوان ریبوزیم می شناسند.)

10. در مرحله ی پایان ترجمه، حداکثر 9 و حداقل 6 پیوند هیدروژنی بین کدون و آنتی کدون ها وجود دارد . زیرا در جایگاه A ریبوزوم آنتی کدونی وارد نمی شود.


برچسب‌ها: مراحل ترجمه پیش دانشگاهی

ادامه مطلب
تاريخ : پنجشنبه چهاردهم آذر 1392 | 0:14 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |


 

1.آلکاپتونوريا يک نوع بيماری ارثی است

 

2.ادرار افراد مبتلا به آلکاپتونوريا در مجاورت هوا سياه رنگ ميشود(واکنش هموجنتيسيک اسيد با هوا).


3.در افراد مبتلا به آلکاپتونوريا آنزيم تجزيه کننده هموجنتيسيک اسيد وجود ندارد

 

4.اين بيماری رابطه ی بين يک ژن و يک نقص آنزيمی را نشان ميدهد

 

5.کپک نوروسپورا نوعی قارچ هاپلوييد(يوکاريوت و  کروموزومی) ميباشد که در زمان کوتاهی تعداد زيادی هاگ توليد ميکند

 

6.محيط کشت حداقل شامل انواع نمک ها - کمی شکر و يک نوع ويتامين به نام بيوتين است

 

7.بيدل و تيتم از اشعه ایکس برای ايجاد جهش در هاگ ها استفاده کردند

 

8.بيدل با تيتم هاگ هايی که در محيط حداقل نميتوانستند رشد کنند را جهش يافته ناميدند

 

9.مسير متابوليکی پيشنهادی برای توليد آرزينين با توجه به آزمايش های بيدل و تيتم به صورت زير است

 

X ---------àارنیتین---------àسیترولین-------------àآرژنین

 

 

10.جهش يافته های نيازمند آرزينين 3 دسته اند:

 1- گروهی که با اضافه کردن ارتيتين يا سيترولين و يا آرزينين به محیط کشت هداقل رشد ميکردند. در اين گروه آنزيم شماره ی 1 ووجيد ندارد

 

2.گروهی که با اضافه کردن سيترولين يا آرزينين به محيط کشت حداقل رشد ميکنند اين گروه آنزيم شماره ی 3 را ندارند.

 

 

11.بيدل و تيتم نتيجه گرفتند که هر ژن از طريق کنترل توليد يک نوع آنزيم اثر خود را آعمال ميکند

 

12.به دليل اينکه:

 1- بسياری از ژن ها پروتئين هايی را رمز ميکنند که آنزيم نيستند

2.بسياری از پروتئين ها از چند زنجيره ی پلی پپتيدی تشکيل شده اند که توليد هر زنجيره را يک زن خاص رهبری ميکند نظريه يک ژن-يک آنزيم به نظريه يک ژن يک رشته ی پلی پپتيدی تغيير کرده است

 

13.منظور از رمز علائمی است که برای ذخيره سازی و انتقال اطلاعات به کار ميرود

 اطلاعات به صورت رمز است زبان رمزفقط دارای چهار حرف است.14

 

 

رمز های  . . .تعيين کننده ی نوع و ترتيب اسيد های آمينه در پروتئين ها ميباشند.15

 

16.در پروتئين ها در کل 20 نوع  اسيد آمينه وجود دارد

 

17.رمز های  . . . برای هر اسيد آمينه بايد حداقل سه حرفی باشند ( توالی سه نوکل)

 

18.با در نظر گرفتن سه حرفی بودن رمز ها در  . . . در کل 64 نوع رمز  . . . برای 20 نوع اسيد آمينه وجود دارد

 

 

19- به رمز های دی ان ای کد و به رمز های دی ان ای کدون وبهرمز های تی آر ان ای آنتی کدون گفته میشود.

20-رابطه ی بین دی ان ای وسیتو پلاسم را مولکولی به نام آر ان ای برقرار میکند.

21-دلایل وجود آر ان ای عبارتند از :

1-در یواریوت ها دی ان ای در هسته است ولی پروتئین سازی در سیتو پلاسم ،پس نیاز به یک واسزه وجوددارد

2-سلول هایی که فعالیت پروتئین سازی در آنها بیشتر است مقدار بیشتری هم آر ان ای دارند

3-آر ان ای هم در هسته و هم در سیتوپلاسم یافت میشود

22-آر ان ی یک مولکول تک رشته ای است که در ان به جای نوکلئوتید تی ، نوکلئوتید یو وجود دارد قند نوکلئوتید های ان ریبوز است

23-در همه ی انواع سلول ها سه نوع آر ان ای وجود دارد که عبارتند از :

1-ام آر ان ای که اطلاعات دی ان ای را به ریبوزوم ها در سیتوپلاسم حمل میکند

2-تی آر ان ای که آمینو اسید ها را به ریبوزوم ها منتقل میکند

3-آر آر ان ای که همان آر ان ای  ریبوزومی است ودر ساختمان ریبوزوم شرکت دارد

24-سخته شدن آر ان ای از روی دی ان ای را رونوویسی گویند

25-رونویسی اولین قدم برای ساختن پروتئین است

26-رونویسی با کمک آنزیمی به نام آر ان ای پلی مراز صورت میگیرد

27-سلول های پروکاریوتی فقط یک نوع آر ان ای پلی مراز دارد

28-سلول ها یو کاریوتی 3 نوع آر ان ای پلی مراز دارند که با شماره های 1 و 2 و 3 نشان داده میشوند .

29- آر ان ای پلی مراز 1 رو نویسی از ژن های مربوط به آر ان ای ها را انجام میدهد.

30-آر ان ای پلی مراز 2 رونویسی از ژن های مربوط به تی آر ان ای و نیز برخی آر ان ای های کوچک را انجام میدهد

31- ار ان ای پلی مراز 3 رو نویسی از ژن های مربوط به  برخی تی آر ان ای و برخی آر ان ای های کوچک دیگر راانجام میدهد

32-رونویسی را طی سه مرحله میتوان انجام داد :

1-آر ان ای به پلی مراز متصل میشود

2-آر ان ای پلی مراز دو رشته ی دی ان ای را از هم باز میکند

3-آر ان ای پلی مراز همچون قطاری در طول دی ان ای حرکت و در مقابل هر نوکلئوتید آن ، نوکلئوتید مکمل آر ان ای ان را قرار میدهد تا به جایگاه پایان رونویسی برسد

33-در همانند سازی دی ان ای هر از دو رشته به عنوان الگو استفاده میشود ولی در رونویسی فقط از یکی از دو رشته ی مولکول دی ان ای به عنوان الگو استفاده میشود

34-هیچ گاه در یک ژن به طور همزمان از دو رشته در یک قسمت رونویسی صورت نمیگیرد.

35-در بخشی از مولکولدی ان ای ممکن است که به طور همزمان چندین مولکول آر ان ای رونویسی شوند

36-نیرنبرگ و همکارانش اولین گروهی بودند که با استفاده از ام آر ان ای رمز دی ان ای را کشف کردند

37-نیرنبرگ و همکارانش مولکول ام آر ان ای مصنوعی ساختند که فقط از توالی نوکلئوتید ی یوراسیل تشکیل شده بود ، سپس این آر ام ان ای را در لوله ی آزمایشی قرار دادند که در آن انواع اسید های آمینه و عصاره ی استخراجی سیتو پلاسم وجود داشت، در پایان پلی پپتید ساخته شده را استخراج و تجزیه کردند ، این پلی پپتید فقط از اسید آمینه ی فنیل آلانین تشکیل شده بود.بنابر این یویویو=یک اسید آمینه فنیل آلانین اضافه کن میباشد.

38-در کل هر اسید امینه حد اقل یک رمز روی آر ان ای دارد



ادامه مطلب
تاريخ : دوشنبه چهارم آذر 1392 | 21:52 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |
نمونه سوال امتحانی زیست شناسی چهارم (پیش دانشگاهی ) خرداد 1391 با پاسخ دریافت


نمونه سوال زیست۲ پیش ۸۷(چهارم) دریافت


نمونه سوال زیست ۲ پیش ۸۷  تیرماه(چهارم) دریافت


نمونه سوال زیست شناسی ۱ پیش دریافت


برای دریافت نمو نه سوال زیست پیش دانشگاهی (1) اینجا کلیک کنید.


نمونه سوال زیست شناسی پیش دانشگاهی خرداد92



تاريخ : شنبه بیست و پنجم آبان 1392 | 21:0 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |


کم خونی نام عمومی است که به گروهی از اختلالات کمبود سلولهای قرمز خون دربدن داده می شود. گلبولهای قرمزخون حاوی ماده ای بنام هموگلوبین هستند که این ماده مسئول حمل اکسیژن از ریه ها به تمام سلولهای بدن است.

برای درست کردن گلبولهای قرمز خون بدن احتیاج به مواد اولیه: پروتئین - آهن ـویتامین ب12 و اسید فولیک دارد که در دستگاه سازندۀ گلبولهای قرمز (مغزاستخوان ها) گلبولهای قرمز خون را بسازد. بنابراین اگر یکی از این مواداولیه به اندازه کافی موجود نباشد و یا کارخانه سازنده گلبولهای قرمز درستکارنکند ویا با وجود مواد اولیه به اندازه کافی و سالم بودن کارخانه سازنده عوامل دیگری مثل پرکاری طحال و وجود پادزهرهائی در بدن باعث از بینبردن زودرس این گلبولهای قرمز شود، بیماری کم خونی یا آنمی بوجود می آید.در حالت دیگر کمخونی بدلیل خونریزی مزمن داخلی و یا خارجی با وجود فعالیت فراوان کارخانه سازنده خون با تمام ظرفیت نمی تواند این کمبود و ازدستدادن خون را جبران کند در نتجه مواد اولیه موجود در بدن جهت ساختن گلبولهای قرمز خون بزودی مصرف می شود و کمبود آهن معمواً پیش می آید.

درنتیجه کمی تعداد گلبولهای قرمز خون مقدار اکسیژنی که بوسیله هموگلوبین به سلولهای بدن میرسد به نسبت شدت کم خونی کمتر است. و در نتیجه اعضا حساسبدن مثل قلب و مغز بخصوص درهنگام فعالیت بدن که احتیاج بیشتر به اکسیژن دارند تحت فشار خواهند بود.



ادامه مطلب
تاريخ : دوشنبه ششم آبان 1392 | 21:52 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |
کلیپ: محاسبه بار الکتریکی پپتید (قسمت دوم)
موضوع: بیوشیمی
مدت زمان: 26 دقیقه
لینک دانلود


کلیپ: ساختار کربوهیدرات
موضوع: بیوشیمی
مدت زمان: 90 دقیقه
لینک دانلود



تاريخ : پنجشنبه هجدهم مهر 1392 | 0:8 | نویسنده : غلام عباس کاظمی |